Skip to main content

bila exam da dekat dan sebuah janji...


(nokia tune)


1 message received

(open)

013-6xxxxxx

Salam, akak nk mintak tlg jadi imam kt surau m03 utk solat mgrib, hajat n isya' dr minggu ni (tarikh akn diberitahu kemudian) sampai 17 hb. bacaan yassin jugak akan dijlnkan. ni mengikut plan asal tapi sebarang perubahan akan cuba dirundingkan kemudian.. saya jugak akan terlibat sma. sy akan wat jadual imam, bl da dpt suma jawapan nt.
3ma kasih
xxxxxx
exco xxxxxx

(reply)

InsyaAllah...


ni msg standard setiap kali exam nak dekat
(x lupa jugak time ramadhan)

apa yg aku nak sentuh kat sini ialah isu trend beribadah di kalangan umat islam.
adakah kita akan meneruskan situasi penuhkan masjid dan surau ketika waktu-waktu tertentu jer?? apa beza exam dengan hari biasa??

adakah aku juga akan menjadi hipokrit kerana dengan rajinnya akan menjadi imam dan memberikan tazkirah...
namun apabila exam berakhir,
ketika tiada lagi jamaah di surau..

aku pun turut sama-sama "layu" dan tiada usaha langsung untuk mengajak atau memikirkan cara untuk mengatasi msalah tu..

entry ni aku tujukan khas untuk menegur diri aku yg kelihatan telah lupa dengan janji dan pesanan sahabat-sahabat di matrik dulu..

"ingat tau korang, nanti da masuk u... mesti cari surau kat blok dulu.. imarahkan surau tu...
insyaAllah selagi niat kita hanya mencari redha Allah, hati kita akan sentiasa bersama dan bersatu..."

subhanAllah...

kata-kata syuhada
masih terngianga-ngiang,

walaupun da 3 tahun berlalu..
maafkan aku sahabat...



ya Allah,
berikanlah aku kekuatan dan bukan alasan...

Comments

Anonymous said…
salam murni,

insyaAllah buat yg termampu,
jgn terlalu memaksa diri k,

take care...
sahabat said…
salam
enti xkan mampu utk buat semua benda serentak...

jgn terlalu memikirkannya sehingga mengganggu emosi...

insyaAllah,
Allah tahu apa yg enti dah lakukan selama ni...

~hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang~
=)

biasalah..
kita buat, apa yg kita boleh..
cuma..berlapang dadalah..

'kdg2 aku juga suka memberikan alasan'

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

asli aka ikhlas

To see him smile gives me a very comfort feeling.. Its good to know that he is happy.. Everything still floating clearly in the air.. And that cause me to  remember every single thing Not because I cant except the fact.. But the condition is pure The situation is genuine And the view is practically neutral May Allah bless u now n always.