Skip to main content

back 2 basic~

dalam meniti kehidupan,
kita salu lupa...

"dan Allah mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu zahirkan"
(16:19)

"dan tiap-tiap perkara yang mereka lakukan, dalah tertulis dalam kitab suratan amal. dan tiap-tiap perkara yang kecil dan yang besar, tetap tercatit ! " (54:52,53)

walaupun dah banyak kali Allah pesan dan beri peringatan,

"adakah kamu menyangka kamu akan dibiarkan berkata kami telah beriman, sedangkan belum nyata lagi kepada Allah orang yang benar2 berjihad di antara kamu....."
(09:16)

kita salu salahkan takdir setiapkali berlaku musibah,

"sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikit pun, akan tetapi manusialah yg menganiayai diri mereka sendiri" ( 10:44)

ketika gembira, kita lupa untuk mengucapkan syukur ...

"dan sesungguhnya Dialah (Allah) yang meyebabkan seseorang itu tertawa dan menagis" (53:43)

bukankah jelas tawa dan tangis itu dari Allah, namun mengapa hanya pabila kita sedih dan menagis kita mengingati Ilahi...

kata orang hidup ni x lama, jadi jangan dipendekkan lagi dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah... jangan terlalu lemah dan berputus asa dengan kegagalan hari ni, dan jangan pula terlalu ria' dan bangga dengan kejayaan dan kehebatan kita...


"adakah manusia tetap akan dapat mencapai apa yang ia impikan dan cita-citakan?? (tidak!!) hanya Allah jugalah yang menguasai segala urusan akhirat dan dunia...." (53:24,26)

p/s-ingatkan aku ketika lalai...

Comments

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

asli aka ikhlas

To see him smile gives me a very comfort feeling.. Its good to know that he is happy.. Everything still floating clearly in the air.. And that cause me to  remember every single thing Not because I cant except the fact.. But the condition is pure The situation is genuine And the view is practically neutral May Allah bless u now n always.