Skip to main content

p.a.k.c.i.k

Pagi tadi, hati aku sangat tersentuh....
apa yang aku saksikan, benar-benar membuat aku tersedar dan kembali bermuhasabah diri...


selepas menghadiri mesyuarat bersama HELWA pusat islam, aku dan sahabat-sahabat dijamu dengan nasi lemak. mungkin kerana banyak makanan yang berlebihan, makanan tu diagih-agihkan kepada staf...

"nak, pakcik nak letak pinggan ni kat mane?"

seorang pakcik menegur aku ketika aku hendak keluar meletakan pinggan,

"pinggan bersih..." bisik hati aku

"kat dalam bilik meeting pakcik"
"owh, baeklah..."
"eh pakcik, x payah tanggal kasut masuk bilik meeting"
"xpe nak....."

pakcik tu terus menanggalkan kasut dan masuk ke dalam bilik meeting, entah mengapa, aku masih terpaku di tepi pintu dan terus memerhatikan pakcik tu...

selepas keluar, pakcik tu terus mendapatkan nasi lemaknya yang diletakkan dalam plastik. sambal, nasi, telur dan kacang sumanya bercampur baur dalam plastik tu...

"kenapa pakcik x makan jer dalam pinggan tu..?" hati aku mengeluh...

ntah kenapa, tiba-tiba air mata mula membasahi pipi....
melihat seorang pakcik yang aku anggap seperti bapa, menikmati makanan di dalam plastik.... terbayangkan jika arwah bapa pernah berbuat begitu ketika bekerja...

begitu bersih hati seorang tukang kebun, sangat menghormati orang lain...
sampai merasakan diri tidak layak untuk mengunakan pinggan yang diberikan..
sanggup menanggalkan selipar ketika orang laen sibuk memijak karpet dengan kasut....

sesungguhnya kaya dan miskin tu, sama saja disisi Allah...
hanya hati, iman dan taqwa yang menjadi ukuran...

subhanAllah...

dalam perjalan pulang ke bilik,
fikiran aku masih melayang memikirkan perkara tu,
tiba-tiba, pandangan aku terpaku pada seorang pekerja yang sedang membersihkan laluan pejalan kaki....

masyaAllah...
cacat...

walaupun tidak mampu memegang tali getah dengan baek,
pakcik tu tetap menjalankan tugasnya... dan pemandangan itu, sangat memilukan...

hati aku mula gelisah...

"jika aku diuji dengan kemiskinan dan kecacatan, adakah aku masih mampu untuk terus bersyukur dan redha dengan ketentuan Allah, dan adakah hati ini setabah mereka?"

Comments

tsurara youko said…
insyaAllah semoga sama-sama mendapat manfaat... =>
alefah said…
murni,
cite nih sgt sedih lah..
T_T
tsurara youko said…
hmm 2 la.. insyaAllah sama-sama kita bersyukur dgn kehidupan yg kita miliki sekarang ek...
Unknown said…
wua..nanges2..T_T
Ummu Umar said…
sbb tu dalam hal keduniaan kita perlu melihat org yang kurang dari kita supaya timbul rasa insaf..tapi dalam hal akhirat, kita perlu lihat pada org yang lebih dari kita, supaya kita berlumba-lumba untuk tambahkan...

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

asli aka ikhlas

To see him smile gives me a very comfort feeling.. Its good to know that he is happy.. Everything still floating clearly in the air.. And that cause me to  remember every single thing Not because I cant except the fact.. But the condition is pure The situation is genuine And the view is practically neutral May Allah bless u now n always.