Skip to main content

ini realiti, dan itu yang membezakan kita...

Kadang2 kita terlalu sibuk dengan kehidupan kita kn, maklum la stdent u.. busy memanjang.. dengan testnye, persatuan la, ko-k, mpd, bukit jambul.. erk.. sehinggakan kita terlupa dengan kehidupan insan lain.. pernah x kita fikirkan ttg kehidupan makcik 0r akak cleaner kt blok kita.. ataupun pernah x kita fikirkan kehidupan pakcik or abg driver bas yang ari2 kite dok naik 2… dah mkn ke die, sht ke keluarga die, adakah die gembira dan bahagia dengan kehidupan die sekarang? Mungkin bg setengah orang, apa yang aku cuba bincangkan ni x relevan langsung… mengarut… apsal lak kite nk pk pasal kehidupan orang lain??? Mungkin ini yang bermain di fikiran korang… tp aku terima.. sbb ni realiti..

Dalam byk2 program waktu kt sekolah dlu, aku paling x suka p ceramah motivasi… bg aku program2 cm 2 hanya melatih para pelajar utk membentuk satu mimpi.. bg aku pembentukan diri hanya blh berlaku bl kita benar2 memahami apa itu kehidupan. Bila ia bermula, dan bila ia berakhir….? Apa matlamat kita hdp? Ini yg paling penting..
dan ini yang membezakan kita…

Memahami dan memerhati kehidupan orang lain byk faedahnya bg aku… ia membuatkan aku insaf dan lbh bersyukur dgn khdpn aku skrg… sbb bilamana aku berhadapan dgn kesukaran dan kesusahan, aku sedar ada lg orang yang lbh susah daripada aku tp mereka masih mampu utk meneruskan khdpn, jd aku x harus cepat mengalah… namun ketika aku gembira dan mencapai kejayaan aku tahu ada orang yang lbh berjaya dari aku.. jd xde apa yang perlu aku banggakan… aku, kau, dia, dan, mereka…. Sumanya sama…
Ini realiti…

Bak kata kwn aku, hidup ni bkn umpama roda, tapi persis graf sinusoidal.. sentiasa memberikan nilai walau di mana pun kita berada. Hanya apabila berlaku pertembungan gelombang, nilainya menjadi kosong… ini sebenarnya satu pengajaran, dalam meniti kehidupan, kita haruslah bersatu padu dan elakkan perbalahan.. sbb bl da asyik bergaduh, kehidupan ni memg da x bernilai… 0 = zero ! jadi sentiasalah kita bermaaf-maafan ek…

Coretan ni bkn la ditujukan utk sesape, melainkan di harap dpt menjadi peringatan utk aku sendiri yang selalu lupa…
sbnrnya hari ni aku sgt tersentuh dgn kehidupan seseorang yang aku br kenali, memg aku selalu perhatikan die, sbb wajah die menggambarkan penderitaan, seolah2 die sdg menanggung kesedihan yang teramat sgt… unfortunately, I was right..

pesan aku, sama2lah kita bersyukur dgn khdpn ni… penderitaan, kesedihan, suka, tawa, gembira sumanya bernilai utk kita hargai… sbb

“sesungguhnya Allah tidak menganiayai seseorang walaupun seberat zarah…” ( 4:40)

Ini realiti, namun sejauh mana kita benar2 mghayati firman Allah ni, itu yang membezakan
kita…

26/3/2008
2.37 pm

p/s: entry kali ini merupakan hasil penulisan lama aku di fs, sengaja aku post semula kerana ia sangat bermakna buatku...
semoga sama-sama beroleh manfaat, insya-Allah..

Comments

anilrah said…
murni. x sempat lg nak pergi ceramah. mcm mana ni. sempat dgr kat radio ja.
tsurara youko said…
ok la 2, ceramah kt mana2 pun sama je.. yg penting buka hati, insylh hidayah itu hanya dari Allah untuk semua..

take care!

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

Entry untuk cik nurul farah aka miss Garfield!!

Assalamualaikum farah, Guess what, syndrome air tin dan yourgut saya da kembali. But dis time, I use : 1. 1 liter HL marigold milk 2. 1 can of FnN (strawberry) 3. 1 can seasons ice lemon tea. And I did it at a more appropriate place… Huhu… N u no wat, Everything that we use to do together last time, Its about time… Im going to do it again… Wish me luck, Mis u~ p/s- semalam p daki bukit jambul dengan adik2 lssk… teringat plak dakian pertama saya bersama kamoo.. hurrrmm.. hope 2 c u soon...