Skip to main content

Dari Restu ke Dewan Kuliah Z

Hari baru, semester baru, azam baru. Setelah melepasi kafe Restu bersama kawanku, Faizal, melambai-lambai tangannya ke arah seorang perempuan berbaju kurung pink. “Hai sayang”, sapanya tanpa malu. “Siapa tu?”, tanyaku. “Kawan sekolah menengah dulu”, jawabnya selamba. “Sayang?”, tanyaku hairan. “Ala, teman tapi mesra”, jawabnya sambil sengih.

Kuliah hari ini akan bermula jam 9 pagi menyebabkan kami terpaksa berhimpit di dalam bas untuk ke hentian Tekun. Tiba di bangunan Palapes, kami menaiki bas yang berlainan. Setelah mengambil tempat duduk di tepi tingkap, aku meletakkan beg di riba. Di kananku terdapat seorang lelaki berdiri rapat bersebelahan dengan seorang perempuan yang duduk. Sambil tunduk dan membisikkan sesuatu ke telinga perempuan tadi, kedengaran tawa manja berbaur mesra. “Papa jahat!”, cubit si perempuan di peha lelaki yang berdiri rapat di sebelahnya.

Dalam perjalanan menuju ke SK1 aku terdengar perbualan perempuan dan lelaki di belakang. “Betul ni you takkan tinggalkan I?”, tanya si lelaki. “As long as you love me”, sayup jawapan si perempuan. Sesekali aku melontarkan pandangan keluar melalui tingkap bas. Mungkin kerana geli mendengar perbualan tersebut.

Di sebelahku terkumat-kamit bibir seorang perempuan menghayati lagu 3 Malam Tanpa Bintang yang dipasang di dalam bas. Setelah tiba di Dewan Budaya, aku segera menggalas beg, memberi isyarat untuk turun kepada si perempuan tadi. “Alamak, terlepas pulak nak turun DKW tadi”, latahnya apabila sedar dari lamunan. Segera perempuan tersebut memberi laluan untuk aku turun dari bas sambil mengeluh akan lewat ke kelas.

Kemudiannya aku menapak ke DKZ merentasi Laluan Pelajar. Di sepanjang perjalanan ke PPIP, telatah dua orang perempuan menarik perhatianku. “Kau nak pilih yang mana? Kalau aku kan, baik ambik yang kaya. Tak hensem pun takpa”, celoteh si perempuan bertudung putih, berT-shirt sendat tertulis ‘Just Do It’. “Tapi kaya boleh diusaha, hensem tak boleh. Alahai, tak tahu antara dua”, keluh seorang lagi perempuan bertudung kuning, berseluar jeans Levis, bajunya seperti pakaian wanita hamil.

Tiba di DKZ aku cepat-cepat mengambil tempat duduk di tengah-tengah dewan kuliah. Kelibat kawanku sedikit kalut setelah memasuki dewan kuliah. Dia mengambil tempat duduk di sebelahku. “Start dah?”, tanyanya gelabah. Gelengku ringkas. “Aku tido lambat semalam. Biasa la, gayut”, raut wajahnya yang lesu mengukuhkan kenyataannya itu. Kuliah kemudiannya bermula agak lambat. Tersenyum aku melihat kawanku di sebelah menongkat dagu sambil mendengar kuliah. Matanya separuh terbuka, terkadang tertutup agak lama. “Kau sedar ke tak ni?”, tegurku sambil menyiku lengannya. Matanya terbeliak lalu memaling ke arahku. “Berangan ke tido?”, sambungku lagi. “Angan dan sedar”, sengihnya menampakkan gigi. “Sahih tak sempat gosok gigi pagi tadi”, bisik hatiku.

Tiba-tiba seorang lelaki di belakangku bangun dengan segera lalu menggalas beg. Dengan tangkas dia berlari ke pintu belakang dewan kuliah. “Sweet escape”, ucapnya perlahan, tersenyum pada kawan di sebelahnya. Mungkin bosan dengan suasana kuliah tersebut menyebabkan dia keluar kuliah 20 minit awal.

Hari ini aku belajar sesuatu yang sangat berharga. Sesuatu yang tidak mungkin dapat diajar di dalam mana-mana kuliah. Aku belajar bagaimana pengaruh lagu-lagu baru membawa kesan dalam kehidupan seharian manusia melalui pemerhatian di sekelilingku. Mungkin secara sedar atau tidak, kesan lirik-lirik lagu sebegini sangat ketara terutama apabila membabitkan cinta. Cinta diagung-agungkan dalam lagu tetapi realitinya?

Setelah tamat kuliah, aku pulang semula ke Restu. Hari ini jadualku cuma satu kuliah sahaja. Aku terserempak dengan sahabat lamaku apabila menaiki bas ke Palapes. “Balak kau sihat tak?”, salah satu pertanyaanku semasa perbualan kami mengubah air mukanya yang sebentar tadi ceria. “Kami dah clash. Cuti baru ni”, jawabnya lemah. “Nak buat macam mana, benda dah lepas”, senyumku mengubat dukanya. “Aku tak boleh nak lupakan dia. Banyak sangat kenangan terindah kami”, balasnya sedikit sebak. “Barang yang lepas jangan dikenang”, ujarku teringat salah satu lagu kegemaranku dendangan Allahyarham P. Ramlee.

'izzat anwari bin hasni

p/s :
penulisan di atas telah membuatkan aku "jatuh cinta " pada penulisnya..
satu penulisan yang cukup tulen, sempoi, bijak dan sangat 'makan dalam',

kepada penulis, aku doakan agar terus berkarya.
all d best!

Comments

Anonymous said…
Salam.

Terima kasih Murni. :)

Salam perjuangan...

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

Entry untuk cik nurul farah aka miss Garfield!!

Assalamualaikum farah, Guess what, syndrome air tin dan yourgut saya da kembali. But dis time, I use : 1. 1 liter HL marigold milk 2. 1 can of FnN (strawberry) 3. 1 can seasons ice lemon tea. And I did it at a more appropriate place… Huhu… N u no wat, Everything that we use to do together last time, Its about time… Im going to do it again… Wish me luck, Mis u~ p/s- semalam p daki bukit jambul dengan adik2 lssk… teringat plak dakian pertama saya bersama kamoo.. hurrrmm.. hope 2 c u soon...