Skip to main content

Ali ke Yasmin eh?

kesempatan menonton sebuah dokumentari bertajuk EGYPT tempoh hari, sedikit memberi kesan kepada aku. 2 watak utama yang diketengahkan adalah ALI dan YASMIN. kedua2nya merupakan warga Mesir. namun apa yang membezakan mereka ialah gaya hidup dan pemikiran. Ali merupakan seorang pemuda yang dalam lingkungan 2oan, seorang pemuda kampung yang berhijrah ke Kaherah. die memilih kaherah, kerana di situ die boleh mendalami ilmu agama bersama ulama' tersohor di samping boleh mencari rezeki untuk menyara keluarga. walaupun hanya pekerja di kedai roti, namun Ali selalu memberi makan dan sedekah kepada fakir miskin, terutamanya ketika ramadhan... berlainan bg Yasmin,die seorang pemudi Mesir, yang memperjuangkan ideologi dan gaya hidup barat.die sentiasa berusaha untuk mengubah gaya dan pemikiran wanita mesir. die mahu mereka lebih menghargai kehidupan dengan lebih bersosial dan menjadikan barat sebagai kayu ukur. die mengusahakan sebuah majalah wanita, dan terang-terangan mengatakan, tidak akan mengambil gadis bertudung sebagai penyeri majalahnya. die juga sering mengadakan parti2 sosial dan tetamunya adalah para pemimpin Mesir yang banyak menyokongnya selama ini.. sebenarnya aku sedikit keliru apabila Discovery channel mengeluarkan dokumentari seperti ini.apakah agenda di sebalik pendedahan 2 gaya hidup dan pemikiran penduduk Mesir ni?? tapi aku dengan senang hatinya membuat konklusi sendiri, sedangkan yasmin, penduduk mesir, yang dari kecil mungkin telah dibiasakan dengan sirah2 nabi, kisah firaun dan balasan yang Allah turutkan kepada mereka, masih tidak dapat untuk menghayati dan mengambil pelajaran...kerana die berada di zon selesa... ali, seorang miskin.. memahami hakikat kebergantungan kepada Allah, kerana die tahu, die perlu sentiasa berusaha untuk memiliki sebuah kehidupan. benarlah sabda Rasulullah saw, sesungguhnya syurga itu rata2 penghuninya adalah orang miskin.. justeru tiada apa kejutan tentang pendedahan di dalam dokumentari itu.... p/s- siapa yang lebih mulia di sisi Allah??

Comments

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

Entry untuk cik nurul farah aka miss Garfield!!

Assalamualaikum farah, Guess what, syndrome air tin dan yourgut saya da kembali. But dis time, I use : 1. 1 liter HL marigold milk 2. 1 can of FnN (strawberry) 3. 1 can seasons ice lemon tea. And I did it at a more appropriate place… Huhu… N u no wat, Everything that we use to do together last time, Its about time… Im going to do it again… Wish me luck, Mis u~ p/s- semalam p daki bukit jambul dengan adik2 lssk… teringat plak dakian pertama saya bersama kamoo.. hurrrmm.. hope 2 c u soon...