Skip to main content

self correction!

"ambiklah pengajaran daripada perkara-perkara yang berlaku di sekeliling kita, bersyukurlah kepada tuhan kerana tidak membuatkan hati kita mati dan terpilih dalam golongngan-golongan yang sentiasa cintakan kebaikan dan benci kemungkaran... "

ini adalah sedikit-sebanyak kata-kata yang aku pernah dengar dari seorang sahabat.
mesejnya cukup jelas...

-sentiasa muhasabah diri,
-jadilah hamba yang bersyukur,
-yakin dan pasti setiap perkara yang berlaku dalam dan disekeliling kehidupan kita ada hikmahnya
-cuba sedaya upaya tidak mengulangi kesilapan yg telah dilakukan,
-sentiasa mendidik dan menjaga hati agar sentiasa rindukan yang hak dan benci yang batil

bila aku renung-renung balik,
x susah jadi , manusia ni...
jika pegangan dan aqidah kita betul-betul mantap,
setiap dugaan dan ujian yang datang,
hanyalah ibarat lalat yang menghinggap di hidung sebentar..
bila kita tepis.... lari la die...

namun itu secara teorinya,
bila mai tang praktikal,
tuuu diaaaaaaa....
dah rasa hidup ni umpama satu medan peperangan yang x pernah damai...
semua pakat simpan bendera putih,
semua rasa dia je betul,
orang lain salah....

hmm..

"kita x pernah tahu apa yang terbaek untuk kita... justeru kita jangan cepat menyalahkan takdir..."

ayat ni seringkali diulang-ulang kat surau aku waktu kat matrik,
ayat ni membuatkan aku banyak berfikir...

bagi aku ayat ni seiring dengan firman Allah :

" adakah manusia fikir mereka akan dapat mencapai apa yang dicita-citakannya? (tidak) kerana Allah jualah yang menguasai segala urusan akhirat dan dunia"
(53: 24,25)

InsyaAllah,
kalau kita betul-betul menghayati firman Allah ni,
kita dapat mendidik diri kita agar manjadi lebih sabar...
sabar ni penting tau....
tahap moksya punya penting...

kenapa kita marah?
mostly sebab x puas hati,
either perkara yang berlaku disekeliling kita or kepada kta tidak seperti yang diharap-harapkan...
jangan marah-marah bro,

" tidak ada sesuatu kesusahan atau bala bencana yang ditimpa di bumi dan belaku disekeliling kamu melainkan telah ditetapkan oleh Allah.... "
(29:22)

marah ni penat tau...
yang marah pun lotih..
yang dongar pun panas..

hidup x selalunya indah..
awan x selalunya cerah...
normal la,
best ke makanan kalau letak gula jer???
tambah la garam sikit ye tak...
ajinomoto??
hmm x baek untuk kesihatan..
tapi kehadiranya jelas menambahkan kelazatan kan ^_^

owh ye, untuk peringatan bersama..
jangan sesekali menilai orang dari luarannye...

Comments

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

Entry untuk cik nurul farah aka miss Garfield!!

Assalamualaikum farah, Guess what, syndrome air tin dan yourgut saya da kembali. But dis time, I use : 1. 1 liter HL marigold milk 2. 1 can of FnN (strawberry) 3. 1 can seasons ice lemon tea. And I did it at a more appropriate place… Huhu… N u no wat, Everything that we use to do together last time, Its about time… Im going to do it again… Wish me luck, Mis u~ p/s- semalam p daki bukit jambul dengan adik2 lssk… teringat plak dakian pertama saya bersama kamoo.. hurrrmm.. hope 2 c u soon...