Skip to main content

dont play-play...

minda kelas pertama ; hiburan dimana-mana…

kesempatan berada di rumah sepanjang cuti sem ni, memberikan aku peluang untuk mengikuti perkembangan rancangan di televisyen…

pelik tapi benar, inilah yang berlaku…
walaupun penah satu masa kita dicanangkan dengan penguasaan soft skill dan pembentukkan minda kelas pertama namun usaha-usaha yang dijalankan oleh pihak media penerbitan sangat-sangat “membantu”…
lambakkan rancangan-rancangan yang tidak berfaedah di televisyen jelas menunjukkan hanya keuntungan yang diutamakn..

pengaruh televisyen dalam pembentukkan minda memang tidak dapat dinafikan, terutamanya di kalangan kanak-kanak..
adalah amat menyedihkan jika rancangan seperti “UPIK ABU DAN LAURA” serta “LALOLA” menjadi kegemaran mereka. Maaf jika ada pihak yang tidak bersetuju, namun bagi aku rancangan-rancangan ini memang TIDAK ada faedahnya namun hanya membuatkan kanak-kanak menjadi lebih keliru tentang agama dan adab pergaulan antara lelaki dan perempuan…

pencarian bakat nyanyian dan lakonan melalui program reality tv, membuatkan aku berfikir…. Dimana relevannya?????
Aku tidak bersetuju dengan program seperti ni kerana ia banyak bermain dengan emosi perserta dan penonton. (pendedahan aurat serta pergaulan yang bebas bangat memang xyah cakap la….) kejayaan menguasai emosi ini menunjukkan mereka berjaya membuat kita terleka dan lalai dan akhirnya tidak lagi dapat berfikir dengan waras…. Lelaki dan wanita menjerit-jerit, membazirkan masa, menghabiskan wang mengundi perserta kesanyangan dan akhirnya kemana arah tuju mereka?? Dan yang paling jelas apa kebaikkannya kepada agama kita,bangsa kita, negara kita dan kita-kita???

Dewasa ini,
Nyanyian dan lakonan diagung-agungkan sebagai kerjaya yang dasyat punya hebat….
Sebagai contoh, rancangan baru pencarian bakat nyanyian di tv9, “OH LALA”… aku amat bersedih dengan rancangan ini kerana rata-rata penonton di studio itu adalah kanak-kanak dan adik-adik yang masih muda … dan aku yakin mereka sendiri tidak memahami apa yang mereka nyanyikan sebenarnya….
Namun yang lebih menghairankan aku, bagaimana ibu-bapa boleh membenarkan anak-anak kecil mereka terlibat dengan semua ini….

Owh ye, tahukah anda salah seorang peserta rancangan MENTOR telah membuat persembahan sempena Hari Guru di sebuah sekolah.. nampaknya guru besar dan guru-guru juga sudah mula menggemari artis-artis reality… aku yakin bukan pelajar-pelajar tu yang pandai-pandai nak jemput…. ^-^
(bila masalah sosial pelajar meningkat nanti, timbul lagi isu siapa yang harus disalahkan… cikgu or mak bapak????..... huhu, lawak sungguh..)

Papepun, hidup perlu diteruskan….

Bersyukurlah kepada mereka yang masih diberikan kesempatan dan peluang untuk membezakan antara kaca dan permata….

p/s- don’t play-play




Comments

mmg dasyt..

aritu km tgok tv..er..mentor kot..(nape km tgok mentor?aiseh,cne nak jwb ni?yg pasti, km TERtengok..hu2)siap bwk artis dtg dok nyanyik dpn perhimpunan..ish3...

dasyat x dasyat dak2 skrg..cikgu n guru besar de pun bg jek artis dtg nyanyik..klo x silap, konon2 la artis 2 nyanyik lagu smpena hari guru..

mmmmmmmmmm...

mmmmmmmmmmmmmmmm..
tsurara youko said…
mmmmmmmmmmm
mmmmmmmmmm...

insyaAllah,
semoga Allah membuka pintu hati kita untuk sentiasa memohon petunjuk dari-Nya..
muni..salam,..

btul ka sek tu jmput artis mai buat persembahan? sek mana ni? ish, nak kena btul! tggula akak jadi menteri pelajaran nnt..
(bila ntah?)

kak gayah

Popular posts from this blog

aduhai..

kadang kadang lucu dengan telatah manusia. macam macam ragam.. tiba tiba terfikir, mungkin ada yang tertawa dengan telatah aku jugak..? hhuhu.. mari tanam dalam dalam yang hidup ini bukan selamanya, jangan berlagak, sbb tuhan x suka.. mari bersederhana, hormat orang x kira siapa.. kita hamba, dia hamba.. mari teruskan hidup!!

aina owh aina...

last week aku call die, aku : camne bljar, ok? aina : ok, hari ni pend islam, aina belajar adab berkawan.. aku : owh ye ker... aina : ustzh kate kite x blh sakitkan hati kawan.. aku : owh.. betul la tu.. aina : tapi kan bik, aina rs kita boleh hancurkan hati kawan.. aku : hah?? kenapa pulak?? aina : sbb, kalau hati sakit, nak kena beli ubat.. mahal tuh, tapi kalau hati hancur, gam UHU byk kat kedai, murah pulak tuh.. aku : confirm, memg kau anak sedara aku.. aina : kita kan ade chemistry... huhu aku : yer, jgn lupa biologi dan physics juge.. haha p/s- kadang2 seronok jugak ade anak sedara nih, tapi bila time raya.. sindri mau ingat la ^^

Entry untuk cik nurul farah aka miss Garfield!!

Assalamualaikum farah, Guess what, syndrome air tin dan yourgut saya da kembali. But dis time, I use : 1. 1 liter HL marigold milk 2. 1 can of FnN (strawberry) 3. 1 can seasons ice lemon tea. And I did it at a more appropriate place… Huhu… N u no wat, Everything that we use to do together last time, Its about time… Im going to do it again… Wish me luck, Mis u~ p/s- semalam p daki bukit jambul dengan adik2 lssk… teringat plak dakian pertama saya bersama kamoo.. hurrrmm.. hope 2 c u soon...