Skip to main content

back 2 basic~

dalam meniti kehidupan,
kita salu lupa...

"dan Allah mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu zahirkan"
(16:19)

"dan tiap-tiap perkara yang mereka lakukan, dalah tertulis dalam kitab suratan amal. dan tiap-tiap perkara yang kecil dan yang besar, tetap tercatit ! " (54:52,53)

walaupun dah banyak kali Allah pesan dan beri peringatan,

"adakah kamu menyangka kamu akan dibiarkan berkata kami telah beriman, sedangkan belum nyata lagi kepada Allah orang yang benar2 berjihad di antara kamu....."
(09:16)

kita salu salahkan takdir setiapkali berlaku musibah,

"sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikit pun, akan tetapi manusialah yg menganiayai diri mereka sendiri" ( 10:44)

ketika gembira, kita lupa untuk mengucapkan syukur ...

"dan sesungguhnya Dialah (Allah) yang meyebabkan seseorang itu tertawa dan menagis" (53:43)

bukankah jelas tawa dan tangis itu dari Allah, namun mengapa hanya pabila kita sedih dan menagis kita mengingati Ilahi...

kata orang hidup ni x lama, jadi jangan dipendekkan lagi dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah... jangan terlalu lemah dan berputus asa dengan kegagalan hari ni, dan jangan pula terlalu ria' dan bangga dengan kejayaan dan kehebatan kita...


"adakah manusia tetap akan dapat mencapai apa yang ia impikan dan cita-citakan?? (tidak!!) hanya Allah jugalah yang menguasai segala urusan akhirat dan dunia...." (53:24,26)

p/s-ingatkan aku ketika lalai...

Comments

Popular posts from this blog

Tribute to shaq @ cek k @ shakilut @ shaki @ cek Kayla….

Hari ni, nur shakila Othman telah keluar daripada M03-10-16 Desasiswa saujana 11800 minden usm p.pinang… Sebagai jiran sebelah, dari pagi aku dapat merasakan shaki akan keluar hari ni, keadaan bilik yang semakin kosong, menguatkan firasat aku… Maafkan aku cek k, bukan aku sengaja tidak mahu ambil tahu… bukan sengaja aku tidak membantu mengemas barang, bukan sengaja aku tidak bertanya… tapi kerana aku tidak mampu untuk menerima… -k.a.u a.k.a.n.p.e.r.g.i- Rasanya masih terngiang-terngiang di telinga ku ini saat-saat sewaktu kita semua (dayah,norlin,shaki,murni) merancang untuk duduk di blok n wing yang sama semasa 1st year… Saat kita semua ke pejabat desa…. Saat kita merancang untuk memilih wing… semuanya masih segar… namun, masa itu makhluk Allah yang akan terus berlalu… Dan tanpa ku sedari, 2 tahun telah berlalu… Dan hari ini, shakila telah pergi… ke tempat yang jauh lebih baik Nukilan ini, Ikhlas dari aku untuk shakilut… Maafkan aku kerana terlalu banyak nama yang aku berikan pada mu....

Entry untuk cik nurul farah aka miss Garfield!!

Assalamualaikum farah, Guess what, syndrome air tin dan yourgut saya da kembali. But dis time, I use : 1. 1 liter HL marigold milk 2. 1 can of FnN (strawberry) 3. 1 can seasons ice lemon tea. And I did it at a more appropriate place… Huhu… N u no wat, Everything that we use to do together last time, Its about time… Im going to do it again… Wish me luck, Mis u~ p/s- semalam p daki bukit jambul dengan adik2 lssk… teringat plak dakian pertama saya bersama kamoo.. hurrrmm.. hope 2 c u soon...

p.a.k.c.i.k

Pagi tadi, hati aku sangat tersentuh.... apa yang aku saksikan, benar-benar membuat aku tersedar dan kembali bermuhasabah diri... selepas menghadiri mesyuarat bersama HELWA pusat islam, aku dan sahabat-sahabat dijamu dengan nasi lemak. mungkin kerana banyak makanan yang berlebihan, makanan tu diagih-agihkan kepada staf... "nak, pakcik nak letak pinggan ni kat mane?" seorang pakcik menegur aku ketika aku hendak keluar meletakan pinggan, "pinggan bersih..." bisik hati aku "kat dalam bilik meeting pakcik" "owh, baeklah..." "eh pakcik, x payah tanggal kasut masuk bilik meeting" "xpe nak....." pakcik tu terus menanggalkan kasut dan masuk ke dalam bilik meeting, entah mengapa, aku masih terpaku di tepi pintu dan terus memerhatikan pakcik tu... selepas keluar, pakcik tu terus mendapatkan nasi lemaknya yang diletakkan dalam plastik. sambal, nasi, telur dan kacang sumanya bercampur baur dalam plastik tu... "kenapa pakcik x makan j...